Vanaf 1 oktober geldt een nieuwe wetgeving voor speed pedelecs. Dat zijn fietsen met trapondersteuning tot 45 kilometer per uur. Ze krijgen een apart statuut binnen de bromfietsen, naast het type A en B. Dus voor het gebruik deze fietsen gelden er vanaf dan enkele verplichtingen.
Op de eerste plaats een rijbewijs. Al moet je enkel een theoretische proef afleggen, geen praktische.
Je moet een helm dragen. Een fietshelm is goed genoeg, op voorwaarde dat die de slapen en het achterhoofd beschermen.
Je fiets moet uitgerust worden met een nummerplaat. Ze begint met een “P” en meet 10 op 12 centimeter.
Voor elektrische fietsen met een vermogen tot 250 watt en een maximale snelheid tot 25 kilometer per uur, verandert er niets. Wie echter met elektrische fietsen tot 1.000 watt en met een maximale snelheid tot 25 kilometer per uur rijdt, moet voortaan minimaal 16 jaar oud zijn. Hetzelfde geldt voor de speed pedelecs.
Tot nu toe was er geen wetgeving voor het gebruik van deze fietsen. Sommige constructeurs weigerden daarom ook om deze fietsen op de Belgische markt aan te bieden. Je kon tot nu toe dus, typisch Belgisch, zonder aangepaste wetgeving, rijbewijs of helmverplichting rijden met een fiets die even snel mag als een bromfiets. Iets waar een enthousiaste 16 jarige al lang veel moeite voor moet doen. Daar komt dus nu verandering in.
Eindelijk een beetje duidelijkheid dus en voor de constructeurs die tot nu toe achterbleven geen excuses meer om de speeltjes in België niet op de markt te brengen. Nu alle fietspaden nog even updaten en we kunnen mee met onze noorderburen.